A face sau nu rebranding?

A face sau nu rebranding? Răspunsul ți-l dă auditarea de brand

06.09.2016 0:00:00
A face sau nu rebranding? Răspunsul ți-l dă auditarea de brand

 

Rebrandingul este o decizie de business care poate aduce beneficii valoroase, indiscutabile. Nu este însă și obligatoriu să se întâmple în viața unei organizații.

Sunt situații în care rebrandingul, daca nu este susținut de o nevoie reală și nu este bine planificat și coordonat cu mare atenție, reușește doar să răscolească inutil și, uneori, iremediabil organizația și clienții.

Alteori, în cazul organizațiilor foarte mari, procesul de rebranding se poate derula gradual, de la acțiuni mici, de genul schimbării platformei de comunicare, la regândirea platformei de brand și pregătirea organizației pentru transformări majore de model de business.

Cum știi însă dacă business-ul tău are nevoie să transmită la nivel de brand un mesaj nou, dacă organizația este capabilă să preia efortul necesar unui proces de rebranding, dacă managementul își asumă un drum deloc simplu al transformării sau dacă clienții tăi au alte așteptări în ceea ce privește experiența cu brandul tău?

Poți afla aceste lucruri creând o echipă internă dedicată, care să analizeze informațiile diverse din interiorul și exteriorul organizației. Rolul echipei va fi de obținere și integrare de informații din diverse zone de business și de trasare recomandări, privind necesitatea și magnitudinea unei schimbări la nivel de brand intern și/sau extern.

Plaja informațiilor de interes poate fi extinsă, cuprinzând de la insight-uri reieșite din monitorizarea relației cu clienții, a așteptărilor acestora, a gradului lor de satisfacție, date rezultate din cercetări de piață și de marketing, din social media, până la informații despre disponibilitatea organizației de a se organiza și a accepta provocarea schimbării și încrederea în acest demers.

 

Din experiența consultanților BrandFusion, acumulată în 10 ani de consultanță și design de brand, organizațiile reușesc extrem de rar să se mobilizeze în astfel de acțiuni de autoevaluare a nevoii de rebranding, din trei mari motive:

  • Echipa clientului este lipsită de experiență în derularea unui astfel de proces integrat de autoevaluare, care, de cele mai multe ori, se întâmplă o singură dată în viața unui profesionist
  • Echipa clientului își pierde ușor entuziasmul și dedicarea caracteristice unui proiect intern dezvoltat pe termen scurt, cu KPI bine definiți, știut fiind că un proces de rebranding este o acțiune de management pe termen lung, cu indicatori de performanță intangibili, precum percepțiile, atitudinile, stilul de lucru
  • Organizațiile românești nu au o cultură bazată pe brand și de aceea, nu înțeleg pe deplin rolul brandului în succesul unei afaceri. Chiar și atunci când există o structură de marketing coerentă, indicii de performanță stabiliți sunt cei tradiționali, în jurul prețului, promovării, publicității etc. și, aproape inexistenți, în ce privește brandul companiei (satisfacția clientului cu brandul, intenția de cumpărare a brandului, disponibilitatea clientului de a recomanda brandul etc.). Prin urmare, astfel de echipe nu beneficiază de aportul unor profesioniști cu experiență în managementul brandului, care să ofere credibilitate procesului și să promoveze conceptul de brand în interiorul organizatiei

 

Apelând însă la o echipă specializată în branding, care poate derula întreg procesul de auditare de brand, se înlătură obstacolele menționate mai sus, și, în plus, compania beneficiază de:

  1. O analiză obiectivă, profesionist articulată, asupra stadiului brandului atât din perspectiva internă, cât și din perspectiva externă. Este esențială experiența consultanților de brand de a transforma informația diversă și complexă, în descoperiri relevante pentru viitorul brandului
  2. Accesul la un set de recomandări de acțiuni strategice de branding, corelate cu obiectivele de business și capacitatea organizației de a le pune în practică
  3. Accesul la un plan coerent de punere în practică a recomandărilor
  4. Creșterea credibilității acțiunii de auditare și, mai departe, a procesului de rebranding în interiorul organizației, prin alăturarea echipei de consultanți de brand, la echipa de proiect a organizației
  5. Racordarea organizației la knowledge de branding, prin transferul constant de informație de la consultant, la membrii echipei clientului
  6. Relevanța informațiilor obținute de la organizație, cunoscută fiind disponibilitatea oamenilor dintr-o organizație de a se deschide mai degrabă consultantului independent, decât propriilor colegi

 

Mai mult detalii despre cum se desfășoară un audit profesionist de brand și beneficiile pe care acesta le poate oferi, pot fi obținute descărcând whitepaper-ul Brand Check-upTM.

Înainte însă de a te decide dacă faci sau nu rebranding, merită să analizezi posibilitatea de a audita starea brandului, pentru a afla unde este brandul tău azi, ce simt clienții și potențialii clienți despre brandul tău, cum poți îmbunătăți sau rafina experiența cu acesta sau cât de profundă ar trebui să fie transformarea organizației.

Fie că o faci cu echipa internă sau cu echipa de consultanți de brand, auditarea de brand poate aduce lumina în decizia unei organizații de a urma un proces de rebranding cu pași mici, în etape, de a aborda o schimbare profundă sau de a decide că rebrandingul nu este soluția necesară în momentul respectiv.

 

de Mona Ursu