11 ani de lucruri valoroase

11 ani de lucruri valoroase

16.12.2016 0:00:00
11 ani de lucruri valoroase

 

Deși o vorbă din popor zice că noi, oamenii, avem de regulă memorie scurtă și că tragem cu greu învățăminte din ceea ce ni se-ntâmplă, noi am făcut zilele acestea un exercițiu de rememorare și de mapare a 11 lucruri care au adus valoare industriei de branding în ultimii 11 ani.

 

1. Lumea – super conectată, dar și transparentă?

Dacă acum 11 ani gradul de penetrare al Internet-ului era încă atât de redus încât nu mulți îi ghiceau potențialul extraordinar, astăzi trăim într-o lume preponderent conectată, automatizată, mereu în mișcare, în care totul se întâmplă la foc rapid. În aceeași măsură, mijloacele de comunicare comportă astăzi atributul transparenței, astfel că a devenit mult mai usor pentru consumatori să tragă brandurile la răspundere atunci când acestea nu-și îndeplinesc promisiunile făcute.

 

2. Social Media – norma interacțiunilor zilnice

Orice “mișcare” a brand-urilor și orice informație pe care acestea aleg s-o transmită consumatorilor lor se vede și se comentează prima dată în Social Media: Facebook, Twitter, Instagram, Blog-uri – toate acestea s-au transformat din simple canale de comunicare în vectori de propagare în timp real a informațiilor și, de asemenea, în veritabile hub-uri de insight-uri prețioase pentru branduri. Și când te gândești că Facebook-ul era încă doar un cuvânt exotic acum 11 ani și nu portavocea milioanelor de oameni care-și doresc să se facă auziți.

 

3. Să fii disruptiv înseamnă să fii normal

Being disruptive is the new normal. Mediul digital a reinventat și și-a apropriat sensuri multiple ale termenului “disruptiv” – norma generației de millennials de azi. Pentru un brand, să fie disruptiv și să și fie perceput ca atare, să iasă din tipare sau să le reinventeze în interesul propriilor nevoi – iată dezideratul către care tânjeste orice brand avid de admirația și loialitatea consumatorilor săi. În acest sens, Airbnb și Uber sunt două exemple de branduri care ne vin automat în minte atunci când ne gândim la cei care schimbă regulile jocului, pe nesimțite și totuși atât de pregnant.

 

4. Consumatorul – co-creator, valoros și implicat

Consumatorul este astăzi, mai mult decât oricând, în centrul tuturor eforturilor de comunicare și promovare ale brandurilor. Vorbim azi de un consumator bine informat, care știe în detaliu ce-și dorește și care se așteaptă să-i fie depășite și cele mai provocatoare vise. Pe de altă parte, consumatorul pasiv și ascultător este pe cale de dispariție și a fost retrogradat în ceea ce francezii numesc “consumactor” (jumatate consumator, jumatate actor: instruit, asertiv și neloial). Kickstarter este astfel unul dintre brandurile care, în mod curajos și îndrăzneț, a mizat încă de la început pe atributul de „co-creator” al consumatorului de azi, implicându-ne pe toți în inițiativele valoroase promovate de către brand.

 

5. Produsul – original, autentic, în centrul atenției

Astăzi, produsul și atributele sale intrinseci contează mai mult decât oricând. Ce gust are, ce ingrediente are, unde se fabrică, cine îl face – toate acestea sunt elemente cheie în decizia de cumpărare și ajung, de cele mai multe ori, să primeze în fața unui ambalaj colorat și-a unor tehnici de promovare agresive. Un brand veritabil de produs este astăzi, în primul rând, un brand responsabil și sustenabil, care încurajează folosirea materiilor prime locale și care reușește, în același timp, să implice comunitatea în procesul său de fabricație.

 

6. Experiența utilizatorului – surprinzătoare, memorabilă sau deloc

Nu mai este suficient ca o întreprindere online – un website sau un magazin online, spre exemplu – să ne ofere informații utile, să fie functional și ușor de navigat pentru utilizatorii săi. Fiecare brand cu o prezență online însemnată se străduiește să ne ofere o adevărată experiență online, punând umărul la crearea unei călătorii digitale memorabile pentru fiecare dintre noi. Vorbim astăzi de inteligență artificială și de moduri absolut inovatoare în care brandurile ca Nike aleg să completeze și să prelungească experiența consumatorului, cu ajutorul tehnologiei.

 

7. Design-ul de brand – strategic, dar versatil

În prezent, un designer de brand ajunge să aibă abilități superioare și capacități extinse de a crea sisteme și reguli versatile, care pot fi cu ușurință declinate pe medii variate. Designer-ul poate astfel să identifice și să evidențieze elementele de bază, necesare pentru un concept, astfel incât acesta sa aibă succes în diferite instanțe: pagini web, amenajări interioare, carte, ambalaj de produs și aproape orice altceva.

 

8. e-Commerce – noua religie a antreprenorilor vizionari

În toții anii de pe urmă, brandurile s-au luptat și au perfectat tehnici și unelte noi pentru a vinde online cât mai ușor și mai profitabil cu putință. Au creat, practic, un canal alternativ de-a face comerț, în care s-a încercat, cu grade diferite de reușită, înlăturarea tuturor tarelor comerțului traditional. Ei bine, se pare că Amazon, unul dintre giganții online ai ultimilor ani, a decis totuși că nu e de dorit eliminarea totală a factorului uman încă, dovadă că tocmai a luat calea spre începuturi, lansându-și de curând ceea ce mulți numesc deja “magazinul viitorului”. În formă fizică.

 

9. Brandurile – și latura lor umană

Brandurile au ajuns astăzi să-și îmbrățișeze “latura umană”. Acest lucru înseamnă o transformare și o transpunere a acestora în tiparul uman urmărit, precum și stabilirea unei serii de interacțiuni zilnice, cu caracter uman: de la un simplu bun venit, la oferirea de inspirație, învățare și sprijin pentru consumatori. Pe de alta parte, latura umană a brandurilor se traduce astăzi și prin implicarea acestora în cauze umanitare sau în cauze cu un puternic impact social. Astfel de branduri cu „față umană” sunt cele care au cu adevărat de câștigat în ochii consumatorilor.

 

10. Brandurile corporate si de servicii versus micii antreprenori cu viziune

Brandurile mari, de companie sau servicii, au fost puse în ultimii ani greu la încercare. Au trebuit să se consolideze și să-și solidifice prezența pe piețe din ce în ce mai dinamice, care altfel s-au constituit în teren fertil de creștere și dezvoltare a unor branduri mici, dar extrem de ambițioase și deloc îngrădite de obstacole și formalități birocratice. Lupta a fost una foarte dură și branduri globale, puternice, ca Nokia sau Kodak, n-au putut să-i facă față și au pierdut momentul reinventării și alinierea la noua ordine a lumii: digitalul.

 

11. Brandurile românești

Mai mult decât o “modă” cool, care apare și dispare înainte s-apuci să te familiarizezi cu ea, brandurile autentic românești, de inspirație și sorginte autohtone, unele dintre ele purtând chiar și nume românești, și-au făcut și ele apariția în peisajul industriei noastre de branding. Ele se constituie în inițiative ale unor antreprenori curajoși și vizionari, care merită efortul de a fi susținuți și încurajați în demersurile lor de a construi lucruri durabile, care să reziste probei timpului.